Chcete napsat e-booku a prodávat ho? Není nic jednoduššího…? Prostě napište e-book dle pokynů, vytvořte si stránky, nastavte si platební bránu a je to.
Takto jsem si to představovala v prosinci 2018. Napadlo mě téma, které mě baví – vytváření herního programu pro naše děti na víkend. A tak jsem si řekla, že zkusím, jak e-booky fungují. A hlavně – bez skrupulí přiznávám, že mě láká mít pasivní příjem z e-booků.
Zpětně si myslím, že napsat e-book je to nejjednoduší, co jde opravdu zvládnout za 5 dní (pokud neděláte nic jiného). Jenže to vůbec nestačí. Nestačí napsat jeden e-book. Musíte vymyslet bonusy, které musí být ideálně skvěle graficky zpracované. Musíte vymyslet e-book zdarma, který správně namotivuje a naláká čtenáře ke koupi prodejního e-booku. Musíte vytvořit webové stránky, facebookovou stránku, instagram, webovou stránku musíte propojit s bankou a zajistit na ní platební bránu. SEO, mailing a blog, který musíte nějakým způsobem naplnit.
A zdarma to rozhodně není.
Ze začátku vás sice nalákají „šablony zdarma“. Ale je to opravdu jen lákadlo. Pokud bych se držela jistého návodu psaní e-booku, investovaná částka do e-booku by se pohybovala kolem 20 tis. Kč. Musíte započítat:
- registraci domény,
- hosting,
- vytvoření webu – šablonu,
- aplikaci API (pozor!, ne všechny banky API podporují!!!, pak budete potřebovat jinou banku s podnikatelským účtem),
- asi nějaký doporučovaný kurz k tvorbě webu, marketingu, e-booku, či cokoliv, co vám zrovna nepůjde,
- systém na e-mailing,
- SEO,
- reklama na e-book.
A to vynechávám takovou drobnost – už jsem OSVČ a tak neřeším živnostenský list.
Jaké byly tedy moje osobní strasti při uvedení mého e-booku do internetového života?
Technické. Opakuji – napsat e-book nebyl zas až takový problém, prostě jsem následovala svoji myšlenku a představu toho, o čem můj e-book měl být. Problém nastal až v okamžiku, kdy jsem se vrhla na technikálie související s vytvořením webu.
1) Musíte mít web!!!
K tomu potřebujete vlastní doménu, hosting a minimálně představu, jak web bude vypadat. Můžete využít různé šablony, jako Mioweb, Webnode, … ale jak říkám – toto něco stojí (řádově 2 – 5 tisíc Kč za rok, nutné objednat na celý rok).
Já jsem si koupila doménu od Active24.cz, s možností využití vytvoření webu ve WordPressu. WordPress jsem již trochu znala, a tak jsem si řekla, že se alespoň něco přiučím. Intuitivně jsem se s webem trápila 2 dny. Poté jsem oslovila Martinu Havelkovou a požádala ji o soukromé konzultace. Tyto konzultace jsem si zaplatila, cena byla 500 Kč / 1 hodina. Stačily mi 3 hodiny, ale pozor – wordpress jsem už trochu znala. Za dopoledne mi pomohla zprovoznit web ve WordPressu, ukázala mi základní nástavení a poradila mi různé wordpressovské vychytávky. Pak už jsem si sama web naplnila dle své představy, vymyslela jeho strukturu a grafickou podobu. investici do konzultací vítám, tuto zkušenost určitě ještě nějak využiji ke své práci J.
Martina Havelková mi poradila využít místo často doporučovanému (a drahému) FAPI.cz aplikaci vytvořenou přímo pro WordPress – Vyfakturuj.cz. K tomu, abyste si na webu mohli nastavit automatické párování, prostě něco takového potřebujete. Jenže…
Abyste mohli využívat Vyfakturuj.cz či jinou aplikaci, kterou potřebujete k platbám na webu, musíte mít podnikatelský účet v bance, která podporuje tzv. API rozhraní. A to moje Česká spořitelna nedělá. Takže jsem musela změnit banku!
Když jsem se do banky vypravila, pobočka na Hájích byla v rekonstrukci. Naštěstí další den už měla otevřeno, takže tento krok na cestě k oživení k e-booku jsem si posunula jen o den (se 2 dětmi se mi nechtělo cestovat k jiné pobočce této banky).
A aby toho nebylo málo, užila jsem si totiž i se svým počítačem, který jsem při psaní e-booku musela 2x reklamovat. Vždy jsem musela migrovat data a hesla do starého počítače, druhá migrace se bohužel nepovedla a já úplně přišla o e-book zdarma. Prodejní e-book mi zůstal v nějaké staré verzi, naštěstí jsem si (náhodou) svůj e-book před migrací vytiskla.
Takže – příště, až budu psát e-book, vše budu dělat na nějakou cloudu…
Zítra se chystám do banky a doufám, že už mě žádné strasti nečekají J. Už zbývá jen zprovoznit Smartemailing, dokončit web a ještě taková drobnost. Marketing… ale o tom zase až příště.